8. 4. 2025
Výsledky průzkumu hodinových sazeb
AKA provádí pravidelný roční průzkum hodinových sazeb v oboru. Jeho výsledky ukazují průměrné ceny na trhu komunikačních agentur.
Průměrný růst sazeb oproti roku 2024 je zanedbatelný ve výši 1.01 %.
Ve všech sledovaných oblastech došlo ke stejnému minimálnímu navýšení sazeb. Toto navýšení zdaleka nedosahuje celkové roční inflace roku 2024 za oblast služeb, která činila 5.01%.
Oproti tomu mzdy v oboru rostly meziročně v průměru o 4.2%. Je zjevné, že se v rámci oboru nedaří promítnout zvyšující se náklady do koncových cen.
Jednou z hlavních příčin je neklidná situace na trhu, který prochází zásadní transformací ať už z nových technologií nebo z hlediska úpravy a přesunu investic do profesionální komunikace ze strany klientů. Vliv měl i celkový nízký meziroční růst HDP, který u mnoha klientů vedl ke stagnaci či dokonce snižování investic do komunikace. Nelze ani pominout obecné nejistoty klientů ohledně budoucího vývoje v oblasti zelené tranzice či geopolitické situace, které mají také vliv na jejich komunikační rozpočty.
Potřeba investic do oblasti zvyšování kvality a vzdělávání pracovníků včetně implementace nových technologií je v oboru nadále pokračujícím trendem. Dále dochází i k vnitřním transformacím agentur, zvyšování efektivity a implementaci digitálních nástrojů i do vlastních interních procesů.
Background
Průměrná míra inflace za rok 2024 činila 2.4 %, přičemž v oblasti služeb činila průměrně 5.1% a v oblasti zboží (tedy i materiálů pro reklamní produkci) pak 0.9%. (zdroj: ČSÚ)
Meziroční růst HDP za rok 2024 byl ve výši 1% (zdroj: ČSÚ)
Očekávaný růst HDP pro 2025 (makroekonomická predikce ČNB ze dne 6.2.2025) je o 2% .
* Sazby slouží ke zhodnocení práce v režimu Delivery Service (běžná obsluha klienta), nikoli k ohodnocení kreativní a strategické práce agentury. Pro tento druh činnosti je doporučeno využít hodnocení metodou Value Based Pricing (bez využití hodinových sazeb). Základním principem této metody je skutečnost, že cena není odvozena od stráveného času, ale od hodnoty vnímané klientem (nikoli dodavatelem). Hodnota se pak skládá ze tří základních parametrů:
Pozice | sazba za hodinu |
---|---|
Data analyst | 1 938 Kč |
Media planner | 2 672 Kč |
Research/insight manager | 2 286 Kč |
Research/insight director | 3 752 Kč |
Strategic planner | 4 252 Kč |
Pozice | sazba za hodinu |
---|---|
Account executive | 1 610 Kč |
Account manager | 2 445 Kč |
Accountant | 2 074 Kč |
Asistent | 1 036 Kč |
CFO * | 5 299 Kč |
Client service director * | 4 637 Kč |
HR/personalist | 1 994 Kč |
Supervisor | 3 346 Kč |
Traffic manager | 1 547 Kč |
Pozice | sazba za hodinu |
---|---|
Coder | 1 235 Kč |
Content Manager | 1 633 Kč |
Digital Designer | 2 384 Kč |
Digital Manager | 2 466 Kč |
Digital Strategist * | 2 518 Kč |
DTP Operator | 1 208 Kč |
Editor | 1 737 Kč |
IT Manager | 1 336 Kč |
Programmer | 1 960 Kč |
Social Media Manager | 2 466 Kč |
UX Designer * | 2 243 Kč |
Pozice | sazba za hodinu |
---|---|
Art director | 2 791 Kč |
Copywriter | 2 409 Kč |
Creative Director | 4 738 Kč |
Graphic Designer | 1 982 Kč |
Production | 1 839 Kč |
„Tento průzkum je zcela nezávazným statistickým přehledem vzešlým z dotazníkového šetření a netvoří doporučení, metodiku ani závazný postup k stanovení výše odměny agenturních profesí. Autor průzkumu neodpovídá za jakékoliv využití dat z průzkumu třetími stranami.“